Friday, July 24, 2015

Penganjuran Konsert Tidak Senditif Keadaan Semasa - Khalil Hadi



Kenyataan Media
Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM)

PENGANJURAN KONSERT TIDAK SENSITIF KEADAAN SEMASA


1. DPPM membantah penganjuran konsert “BigBang 2015 World Tour [MADE] in Malaysia” yang dijadualkan berlangsung pada hari esok, Sabtu, 25 Julai 2015 bermula jam 6.00 petang di Stadium Putra, Bukit Jalil.

2. Bantahan ini adalah amat patut lebih-lebih lagi apabila pihak penganjur, IME Production dengan bangganya mengumumkan satu konsert tambahan akan diadakan oleh kumpulan BigBang pada hari ini, Jumaat, 24 Julai 2015 bermula jam 8.30 malam juga di Stadium Putra, Bukit Jalil.

3. Konsert ini juga difahamkan mencatatkan rekod penganjuran yang termahal bagi siri MADE World Tour. Dilaporkan bahawa kos penyediaan pentas yang akan digunakan oleh BigBang sahaja sudah mencecah RM1 juta. Harga tiket pula dijual pada harga RM288 hingga RM798 mengikut enam kategori berbeza.

4. DPPM juga melahirkan kekecewaan kerana konsert ini disokong oleh Malaysia Major Events iaitu merupakan sebuah bahagian di bawah Malaysia Convention & Exhibition Bureau (MyCEB) yang merupakan agensi di bawah Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia (MoTAC).

5. Sebagai mewakili Kerajaan, sewajar dan sepatutnya pihak Kementerian mengawal industri hiburan dan mendidik rakyat dengan budaya hiburan yang tidak melalaikan atau merosakkan.

6. Sekurang-kurangnya insiden beberapa gadis Melayu bertudung dipeluk dan dicium dahi oleh penyanyi K-pop dari kumpulan B1A4 dalam satu konsert yang diadakan pada awal tahun ini dijadikan pengajaran penting supaya ia tidak lagi berulang.

7. Dalam keadaan negara menghadapi masalah dalam segenap sektor politik, ekonomi dan sosial, maka adalah amat buruk dan hodoh sekali apabila Kerajaan mengajak rakyat untuk berhibur sakan. Kita pula masih berada dalam bulan Syawal dan penganjuran konsert ini telah mencemarkan kemuliaan bulan ini.

Sekian.

USTAZ MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
Timbalan Ketua,
Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Jumaat, 24 Jul 2015 | 8 Syawal 1436 H

No comments:

Post a Comment